Модель компетентнісного уроку

 Завантажити модель уроку

Урок в освітньому процесі займає центральне і найважливіше місце. Саме під час уроку опрацьовується і засвоюється переважна більшість навчальної інформації, відпрацьовуються навички практичного застосування і формуються предметні і ключові життєві компетентності учнів. Урок є дидактичною одиницею освітнього процесу. Отже, у значній мірі визначає ефективність освітнього процесу і забезпечує освітні результати.

В останні роки вимоги до уроку суттєво змінилися. Одним з стратегічних напрямів сучасної реформи освіти за інноваційним проектом «Нова українська школа» є компетентнісний підхід в формулюванні освітніх результатів. Реально це означає орієнтацію освітнього процесу на досягнення результату, що відображається ключовими компетентностями, але не обмежується ними.

Під компетентнісним підходом в освіті ми розуміємо «спрямованість освітнього процесу на досягнення інтегральних результатів у навчанні, якими є загальні (базові, ключові) і спеціальні (предметні) компетентності тих, хто навчається. Загальні (базові, ключові) компетентності забезпечують наступність і послідовність навчання впродовж усього життя людини, вони поступово поглиблюються і збагачуються залежно від рівня освіти. У вищій освіті та професійній підготовці виділяють, крім загальних (базових, ключових), професійні (пов'язані із спеціальністю) та фахові (пов'язані із спеціалізацією) компетентності» [2].

Запровадження компетентнісного підходу в освіті принципово змінює глобальну мету освітньої діяльності з орієнтації на засвоєння певної кількості знань і опанування умінь до формування можливостей і бажання учнів діяти і приймати рішення в реальних життєвих умовах.

Цей факт змушує всіх освітян до активізації пошуку нових методів і технологій в організації класно-урочної діяльності. Саме це актуалізує наше дослідження з пошуку ефективних методів управління сучасним уроком в ході якого була розроблена адаптивна кваліметрична критеріально-факторна модель компетентнісного уроку. Під компетентнісним уроком ми розуміємо урок, який спрямовано на формування в учнів ключових і предметних компетентностей через мотиваційну практико орієнтовану діяльність школярів.

Методичним підґрунтям створення моделі є теорія адаптивного управління соціально-педагогічними системами, яка була розроблена доктором педагогічних наук  Галиною  Єльниковою і призначена для управління освітою в умовах нестабільності.

Основними напрямами для управління уроком нами було обрано наступні: формування готовності учителя до проведення уроку і діяльність учителя під час уроку. Такий вибір дозволяє діагностувати гносеологічний і діяльнісний компонент педагога та цілеспрямовано впливати на нього. Кожний напрям розбивається на два ключових напрями, які фактично є чинниками якісного уроку: дидактичне забезпечення і психологічний супровід діяльності учителя під час підготовки уроку і під час його проведення.

Кожний фактор оцінюється за чотирма критеріями, які відповідають особливостям компетентнісної освіти задекларованими в Концепції Нової української школи. Кваліметричні показники мають чітко визначену систему оцінювання(критеріїв другого порядку) за чотирма рівнями: низький, середній, високий, творчий:

МОДЕЛЬ КОМПЕТЕНТНІСНО-ОРІЄНТОВАНОГО УРОКУ

Результати оцінки уроку за моделлю (детальна модель за посиланням)

Розроблена модель може бути використана для моніторингу якості уроку з різних навчальних дисциплін, для різних вікових категорій учнів і профільного спрямування навчальних закладів. Адаптація моделі до відповідних умов відбувається шляхом зміни критеріїв другого порядку. Така будова моделі дозволяє узагальнювати результати моніторингу на різних освітніх рівнях: учитель, предметне методичне об'єднання, школа, район, територіальний округ.

Узагальнена інформація може бути використана адміністрацією закладу освіти або керівництвом територіального угрупування для планування і організації методичних навчань та надання індивідуальної методичної допомоги окремим педагогічним працівникам. 

Зважаючи на те, що об’єктом моделі є діяльність учителя як основного чинника якісного уроку, критеріальну базу можна використовувати для моніторингу професійної діяльності педагогів.

Модель має цінність не тільки для суб’єктів управління, а ще й для педагогічних працівників. Зазначені в ній критерії можуть стати ефективними орієнтирами для розробки компетентнісного уроку, самооцінки власної професійної діяльності і планування самоосвіти.

Модель компетентнісного уроку може бути використана як вцілому так і частково. Наприклад, критерії з формування готовності учителя до проведення уроку можуть бути використаними для перевірки планів-конспектів учителів, а критерії фактору Проектування особистісної орієнтації є показниками діяльності учителя з формування навчальної мотивації учнів.

Суттєвою проблемою модельного підходу є чисельні розрахунки показників якості уроку, що вимагає часових витрат і певної компетентності експертів. Наступна проблема в умовах активної фази автоматизації управління освітою має два шляхи розв’язку. Розроблена модель компетентнісного уроку може бути інтегрована в автоматизовану систему управління закладом освіти, як, наприклад, Єдина школа, АС «Школа», Школа Net та інші[1]. Це можливо зробити при наявності в школі такої системи, якщо звернутися до розробників або до високо кваліфікованого фахівця, який реалізує супровід. У цьому разі і вчителі, і адміністрація закладу освіти будуть позбавлені потреби вручну обраховувати моніторингову інформацію і її накопичення в базі школи буде також автоматичним.

Якщо таке вирішення для певних закладів освіти є неможливим, то можна автоматизувати дану модель за допомогою офісного додатка Excel, який має аналог в додатках google. Це значно простіше, не потребує фінансових витрат і високо кваліфікованих фахівців [3].  Для автоматизації моделі достатньо просунутих навичок роботи в програмі Excel. Проте, якщо в закладі освіти відсутній працівник, який володіє і такими навичками, автоматизований шаблон моделі можна закачати на порталі Імідж [4] разом з детальною інструкцією з використання і адаптації до умов закладу освіти. На каналі також працює онлайн-консультування.

Алгоритм запровадження моделі може бути наступним:

-          Створення творчої групи вчителів закладу освіти для адаптації базової моделі до умов закладу освіти.

-          Ознайомлення педагогічних працівників з моделлю компетентнісного уроку, обговорення факторів і критеріїв, внесення коректив і легітимізація моделі шляхом голосування під час загальних зборів.

-          Уточнення та конкретизація моделі для конкретних навчальних предметів і вікових груп учнів під час засідань предметних методичних обєднань.

-          Самооцінка учителями двох – трьох уроків за критеріями моделі.

-          Проведення адміністрацією закладів освіти вибіркового оцінювання уроків та узагальнення результатів адміністративного моніторингу і самооцінки педагогів.

-          Аналіз узагальненої інформації і планування на основі аналізу методичних навчань, консультацій, адресної методичної допомоги.

Розроблена модель визначає ефективні елементи управління якістю освітнього процесу і  є готовим інструментом для підвищення якості уроку, як важливої частини освітнього процесу, забезпечує формування в учнів ключових і предметних компетентностей, дозволяє ефективно впливати на якість освітнього процесу при реальному зменшенню адміністративного контролю і зміщенні акцентів до самоконтролю і самокорекції педагогів. Організація моніторингу якості уроку за даною моделлю надає і адміністрації закладів освіти, і педагогічним працівникам інформацію про стан готовності вчителів до реалізації компетентнісного освітнього процесу з реальним виявленням напрямів організації методичних навчань і самоосвітньої діяльності.

 

Література

 

1.Биков В. Ю. Теоретико-методологічні засади моделювання навчального середовища сучасних педагогічних систем.  Інформаційні технології і засоби навчання : збірник наукових праць. / За редакцією В. Ю. Бикова, Ю. О.Жука.  Київ: Атіка, 2005.  С. 5–15.

2.Вікіпедія Компетентнісний підхід в освіті URL : [https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BD%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%B9_%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%85%D1%96%D0%B4

3.Єльникова Г. Використання Excel у процесі діагностики управлінської компетентності керівника загальноосвітнього навчального закладу.  Комп'ютер у школі та сім'ї.  2003.  №6.  С. 42–47.

4.Лапшина І.С. Автоматизація управлінської діяльності щодо вивчення якості освіти.  Комп'ютер у школі та сім'ї,  2006.  № 1.  С. 10–12.

Комментариев нет:

Отправить комментарий