Ігрові
технології навчання (Й. Гензерг).
Технології ігрового навчання - це
така організація навчального процесу, під час якої навчання здійснюється у
процесі включення учня в навчальну гру (ігрове моделювання явищ,
"проживання" ситуації).
Технологія
повного засвоєння навчального матеріалу з'явилася у США. Вітчизняні технології,
які мають певні відмінності від американських, розробили відомі
вчителі-новатори та вчені-дидакти колишнього СРСР — В.Шаталов, М.Гузик,
В.Тоболін, П.Юцявічене, Є.Сковін. Ми вже описували комбіновану систему навчання
М.Гузика. Зупинімося ще на одній цікавій і достатньо поширеній технології —
технології повного засвоєння матеріалу шляхом інтенсифікації навчального
процесу на основі схемно-знакових моделей, автором якої є вчитель фізики
середньої школи № 5 м. Донецька В.Шаталов.
Вихідним
положенням у технології є те, що всі діти талановиті і всі без винятку (!)
здатні оволодіти шкільною програмою. Позиція вчителя спрямована на пошук шляху
до кожної дитини, на створення умов для розвитку здібностей, закладених у кожному,
на допомогу учневі усвідомити себе особистістю.
Сьогодні віддають перевагу
терміну "імітація" замість "гра" (акцент переноситься на
внутрішню сутність дії). Навчальні ігри мають за мету, окрім засвоєння
навчального матеріалу, вмінь і навичок, ще й надання учневі можливості
самовизначитися, розвивати творчі здібності, сприяють емоційному сприйманню
змісту навчання.
Види ігор:
• навчальні, тренувальні,
узагальнюючі;
• пізнавальні, виховні,
розвиваючі;
• репродуктивні, продуктивні,
творчі.
Ігрові технології навчання
У сучасній
школі гру з метою активізації та інтенсифікації навчального процесу використовують
як на уроці, так і в позаурочний час. Навчальна гра передбачає ігрове
моделювання подій та явищ, що вивчаються, вона також має чітко поставлену мету
навчання і відповідний меті результат.
Загальними
ознаками гри є:
• умовний характер;
• добровільна участь;
• обмеженість часовими і просторовими
рамками;
• невизначеність розвитку та результатів;
• фіксованість ігрових дій системою правил
і обов'язків;
• зацікавленість грою, що активізує інтелектуальні,
духовні та фізичні сили людини (Й.Гейзенга).
Функції
навчальної гри:
• розширює кругозір;
• учні використовують знання, вміння і
навички на практиці;
• розвиває пам'ять, мислення, увагу,
фантазію, уяву, творчі здібності тощо.
Ігри
виховують самостійність, формують певні естетичні та світоглядні позиції,
співробітництво, комунікабельність.
Дидактична
гра сприяє підвищенню рівня культури учня. Серед ігор, що використовують учителі,
переважають кросворди, чайнворди, вікторини (О.Пруцакова). Однак, підвищуючи
рівень знань учнів, вони не впливають на їхні ціннісні орієнтації, свідомість.
Водночас існує багато ігор, розроблених як зарубіжними, так і вітчизняними
педагогами, спрямованих на формування системного мислення, свідомості та ціннісних
орієнтацій, природоохоронної діяльності.
Єдиного
погляду на статус гри в навчанні немає. Деякі вчені вважають її методом
навчання, інші — засобом навчання або навіть формою навчання. У будь-якому випадку
гра стимулює пізнавальну активність учнів.
У дидактиці
немає єдиної класифікації навчальних ігор (див. схему 5). У навчальному
процесі використовують різні варіанти гри. За методикою проведення, дидактичною
метою та шляхами її досягнення ігри поділяються на імітаційні, рольові,
сюжетні, ігри-змагання, ігри-драматизації.
Імітаційні
ігри на заняттях зображують діяльність якоїсь організації, підприємства чи
установи (наприклад, ділова нарада, збори, співбесіда). Сценарій такої гри
описує сюжет, імітуючі процеси та об'єкти.
Рольові ігри
— такі, де виробляються дії, тактика поведінки, виконання функцій конкретної
особи. Тут розробляється сюжет-п'єса, між учнями розподіляються ролі з
обов'язковим змістом.
Операційні
ігри спрямовані на виконання конкретних операцій. Моделюється відповідний робочий
процес, гра проводиться в умовах, що імітують реальні.
За
дидактичною метою ігри поділяються на актуалізуючі, формуючі, узагальнювальні,
тренінгові, контрольно-корекційні. За характером педагогічного процесу —
пізнавальні, виховні, розвивальні, репродуктивні, продуктивні, творчі,
діагностичні, профорієнтаційні тощо. За формою взаємодії учасників —
індивідуальні, групові, змагальні, компромісні, конфліктні. За рівнем
проблемності — проблемні, непроблемні (Г.Селевко).
Етапи підготовки та проведення
навчальної гри
Підготовчий етап. Розробляється
сценарій, план гри, даються консультації, інструкції, пакети матеріалів
учням-учасникам, готується матеріальне забезпечення.
Етап проведення гри. Залежно від
типу вводяться різні рольові позиції гравців: організатор, координатор,
критик, тренер, ініціатор, проблематизатор, консерватор тощо. Практикується
групова робота над завданнями, міжгрупові дискусії.
Етап аналізу, обговорення
та оцінки результатів гри. Тут виступають експерти, учні обмінюються думками.
Учитель підсумовує досягнуті результати, відмічає помилки.
Гравці мають максимальну свободу
інтелектуальної діяльності, яка обмежується тільки умовами та правилами гри.
Учні самі вибирають власну роль, створюють проблемну ситуацію, шукають шляхи її
вирішення тощо. Учитель, який очолює гру, не має авторитарної ролі, а є
інструктором (ознайомлює з правилами, консультує), суддею-рефері (дає поради
про розподіл ролей), тренером (підказує учням для прискорення проведення гри),
ведучим (організовує обговорення результатів гри). Ефективність гри значною мірою
залежить від низки факторів, серед яких найголовнішими є такі:
• чітко продумана мета;
• здійснення мотивації ігрової діяльності;
• чітка організація підготовки, проведення і
підбиття підсумків;
• постановка пізнавальних і проблемних
запитань у процесі гри;
• залучення всіх учнів класу;
• тривалість не більше однієї навчальної
години.
У практиці
використання дидактичних ігор комбінується із традиційними формами організації
навчання. Зазвичай складний для розуміння матеріал викладається звичайними
методами (розповідь, лекція, проблемний виклад тощо), а менш складний, який
учні можуть опанувати самостійно, але для цього їм потрібний додатковий
стимул, вивчається у формі гри. Як правило, закріплення, узагальнення та
перевірка засвоєння матеріалу часто проводиться за ігровими технологіями.
РОЛЬОВІ ІГРИ
В молодшому шкільному віці або в дошкільному віці, коли діти ще тільки вчаться вчитися важливим моментом є активізація їх діяльності під час уроку. Дитині доводиться вчити багато інформації напам'ять і не всі цим задоволені. Іноді діти соромяться виступати перед своїми однолітками, бентежаться. Все це легко вирішується через призначення учню певної ролі героя казки чи оповідання. Тепер він вважає, що то не він, а його герой. Цим значно зменшуються психологічні перепони. Вивчення ролі - це вагома мотивація для дитини, яку тепер не треба змушувати щось вчити. І так, перегляньте відео про рольову гру.
Комментариев нет:
Отправить комментарий